Robisz zakupy online? Zobacz jakie masz możliwości zwrotu produktu
Sprzedaż produktów w sieci Internet wciąż wzrasta. Badanie Gemiusa z września 2017 r. pokazuje wyraźnie, że „w 2017 roku 54 proc. polskich internautów kupowało online (w porównaniu z 50 proc. w roku 2016) – raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Zakupy za pomocą sieci Internet należą do obszaru prawnego – umów zawartych na odległość, gdzie dokonujemy kupna bez bezpośredniej obecności stron umowy – kupującego i sprzedającego.
Na odstąpienie od takiej umowy mamy 14 dni bez podania przyczyny odstąpienia:
- dla umów, w wykonaniu których przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – 14 dni od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik,
- jeśli nasza umowa obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – 14 dni od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
- jeśli zaś umowa polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – 14 dni od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy,
- dla pozostałych umów – 14 dni od dnia zawarcia umowy.
Istotnym jest, ze przedsiębiorca (nasz przykładowy sprzedawca) jest zobligowany do poinformowania nas o prawie odstąpienia od umowy. Jeśli tego nie zrobi, prawo odstąpienia od umowy wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu wskazanych 14 dni.
Aby zachować wskazany termin wystarczy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy przed jego upływem. Najlepiej zrobić to listem poleconym, w siedzibie przedsiębiorstwa za potwierdzeniem odbioru, skorzystać z formularza odstąpienia, bądź skorzystać z opcji odstąpienia drogą mailową jeśli przedsiębiorca w umowie bądź regulaminie przykładowego sklepu internetowego, którego treść zaakceptowaliśmy, wyraźnie taką opcję dopuszcza – w tej sytuacji warto także uzyskać potwierdzenie otrzymania naszego e-maila.
Zwrot zapłaty odbywa się w taki sam sposób z jakiego skorzystaliśmy przy płatności (jeśli przykładowo dokonaliśmy płatności przelewem to zwrot powinien nastąpić na nasze konto bankowe).
Warto zapoznać się z katalogiem usług, co do których nie przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy. Katalog ten zawarty jest w ustawie o prawach konsumenta