Zaliczka a zadatek

Przyjrzyjmy się zagadnieniu dotyczącemu umów.

Za przekład posłuży nam umowa kupna/sprzedaży nieruchomości, z której wynika, że jesteśmy jako kupujący zobligowani zapłacić kwotę wstępną jeszcze przed uiszczeniem całości kwoty. Ta część w umowach na ogół nosi nazwę zaliczki na poczet ceny bądź zadatku. Zastanówmy się zatem czym one się różnią i jakie ewentualnie niosą ze sobą zagrożenia.

Zobaczmy na poczÄ…tek jak brzmi przepis prawa dotyczÄ…cy zadatku.

Art. 394. Kodeksu cywilnego informuje nas:
§ 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
§ 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi.
§ 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

Z treści przepisu odczytać można wyraźnie pewne zagrożenie jakie niesie ze sobą pojęcie zadatku. W sytuacji gdy jedna ze stron nie wykona umowy, druga ma możliwość odstąpienia od umowy i zachowania zadatku. Jeżeli jesteśmy stroną, która zadatek wręczyła, czyli przykładowym kupującym, który zadatek wręczył, w razie gdy druga strona nie wykonała umowy ze swojej winy, możemy żądać dwukrotności tego zadatku.

Zadatek zabezpiecza nas przed sytuacjami, gdy możemy być stratni np. finansowo w sytuacji gdy dana umowa nie dojdzie do skutku (np. niekorzystną dla sprzedającego może być sytuacja gdy lokal mieszkalny przeznaczony jest do sprzedaży, a on nie czerpie korzyści z najmu, do tego upływa długi okres czasu, a do umowy z winy potencjalnego kupca nie dochodzi, bo przykładowo ot tak się rozmyślił, wtedy sprzedający ponosi finansową stratę; jako kupujący też możemy stracić np. czas, w którym rozplanowywaliśmy wyposażenie potencjalnego mieszkania, opłaciliśmy np. dekoratora wnętrz, itp.).

Gdy umowa nie jest umową pewną z jakichś powodów, kiedy nie mamy z jednej strony przygotowanych funduszy na zakup, z drugiej przykładowo skompletowanych wszelkich dokumentów do sprzedaży, warto skorzystać z pojęcia zaliczki na poczet ceny. Zaliczka w przypadku gdy umowa nie dojdzie skutku jest zwrotna. Nie rodzi skutków takich jak pojęcie zadatku.

Warto w związku z powyższą treścią zwrócić uwagę na tego rodzaju zapisy umów.